Guide til hudpleje efter en træning

Guide til hudpleje efter en træning

Vi ved alle, at træning er godt for kroppen, men hvad med træningens effekt på huden? Sveden hjælper med at fjerne giftstoffer fra porerne, hvilket gør din hud klarere. Derudover øger træning blodgennemstrømningen til ansigtet og tvinger det til at pumpe iltrigt blod til alle dine celler.

Hvis bare der var en måde at maksimere fordelene ved motion på din hud.
-Det er der heldigvis. Du skal blot holde dig til en hudplejerutine for mænd, som du kan bruge efter en træning. 24skin har sammensat en guide til at hjælpe dig i gang med hudpleje både før og efter træning.

Tag et (køligt) bad for at vaske alt svedet af din krop
Koldt vand hjælper din hud med at komme sig efter varmen fra intens træning ved at neutralisere ophobning af mælkesyre og reducere inflammation i dine muskler. Det hjælper også med at fjerne overskydende salt eller mineraler fra din krop, som kan have opbygget sig under din træning.
Og udover dette, hjælper koldt vand også ved at rense kroppen og reducere betændelse. Betændelse er ofte noget, der opstår på grund af stress eller ømhed - og hvem føler sig ikke øm efter deres træning? Så hvis du vil holde din krop sund og stærk under din næste træning, så sørg for at køle ned med et dejligt koldt brusebad bagefter. 

Brug et rent håndklæde efter badet
Sørg for at bruge et rent håndklæde efter dit bad. Faktisk kan din huds naturlige barriere blive beskadiget, når du bruger et allerede brugt håndklæde. Når dette sker, gør det din hud sårbar over for bakterier. Brug af et rent håndklæde vil forhindre hudproblemer som indgroede hår og udslæt.
Det er også vigtigt at duppe dig selv tør i stedet for at gnide eller skrubbe din hud med håndklædet. Gnidning kan forårsage små rifter i det øverste hudlag og udsætte det for bakterier. Dette gælder især for dem, der har følsom hud.

Rens din hud og især dit ansigt
Huden er kroppens største organ, men den er også det mest følsomme. På grund af dette er det vigtigt at bruge en skånsom rens, der ikke er for hård mod huden og ikke vil fratage dit ansigt dens naturlige olier. Mange mennesker er ikke klar over, hvor ofte de skal vaske deres ansigt, men man bør faktisk gøre det efter hver træning.
Det skyldes, at sved og snavs har tendens til at samle sig i porerne, hvilket potentielt kan føre til udbrud og irritation. Når du sveder under træning, frigiver din krop også giftstoffer, som skal fjernes fra dit system. Derfor, efter du har trænet, bør du altid vaske dit ansigt og sørge for, at disse urenheder er fjernet.

Brug en let moisturizer til at fugte huden yderligere
Din krop har brug for hydrering efter en træning. Det er vigtigt at bruge en let fugtighedscreme til din hud, så den kan absorbere den fugt, den har brug for.
Når du vælger hvilken fugtighedscreme du skal bruge, skal du finde et skånsomt produkt, der er lavet med ingredienser der ikke vil irritere eller beskadige din hud.
Se efter produkter lavet med helt naturlige og økologiske ingredienser, når det er muligt. En god, let fugtighedscreme kan endda trænge ind i de dybere lag af din hud uden at efterlade rester eller fedtethed. Her kan 24skins OneCare sæt anbefales. 

 

Her er 5 extra tips til at optimere din hud, selv før og efter en god træning:

  1. Drik vand
    Sørg for at drikke masser af vand efter træning for at holde din krop hydreret. Dette kan også hjælpe med at holde din hud hydreret og sund.

  2. Brug solbeskyttelse
    Selvom du træner indendørs, kan UV-stråler stadig skade din hud gennem vinduer. Brug derfor altid solbeskyttelse. Dette findes heldigvis inkluderet i 24skins Day Moisturizer. En faktor 20 der hjælper med at beskytte dig fra UV-stråler der kan forårsage skade på din hud og i værste fald hudkræft.

  3. Undgå at røre dit ansigt
    Efter træning kan dine hænder være beskidte og bære bakterier, der kan forårsage acne og udbrud. Undgå derfor at røre dit ansigt, medmindre du har rene hænder.

  4. Få en god nattesøvn
    Sørg for at få tilstrækkelig søvn, da det kan hjælpe med at reducere stress og forbedre hudens udseende.

  5. Spis en sund og varieret kost
    En sund kost med masser af frugt og grøntsager kan hjælpe med at forbedre hudens sundhed og udseende. Spis derfor en varieret kost, der er rig på næringsstoffer.

Ved at følge disse tips kan du tage godt vare på din hud efter en træning. Det kan hjælpe med at reducere irritation, forebygge acne og forbedre hudens sundhed og udseende.

 

Back to blog